http://cdn.sheknows.com/articles/2012/02/crying-baby.jpg
Според Милтън Фридман държавните
училища са непродуктивни до размера на бедствие. Държавата знае какво е най-полезно
за нашите деца, независимо, че резултатите по всички когнитивни показатели в
международните класации, са все по- слаби.
Държавата не е в състояние да
поддържа баланса между интересите на учителите и учениците, влиятелните
учителски синдикати винаги накланят везните в полза на учителите. Затова колкото и упорито да проповядва, че ученикът е
в центъра на образователната система, държавата /не само в България/ е заета
основно да създава работа на учителите.
В условията на намаляващ брой на децата, трябва да се увеличават учебните
часове, броя на учебните предмети и годините на обучение /ако може децата да
започват училище на 2 години, ще бъде най добре/.
Държавната образователна система у
нас все още е централно планирана и управлявана от чиновници с безнадеждно
остаряло педагогическо образование, което е в основата на прословутата консервативност
на ситемата. Свободният избор на различен образователен продукт е невъзможен,
защото продуктът е унифициран и с почти еднакво качество в държавните и малкото частни училища. Ваучерната система за финансиране на училищата /парите
следват ученика/ няма ефект върху качеството на обучението, без наличието на
диверсифициран образователен продукт.
Още Джон Стюарт Милл през 19 век убедително защитава значението на индивидуалността на характера,
разнообразието в мненията и в начините на поведение на децата, което предполага
огромното значение на разнообразието в образованието. Милл не одобрява
господстващата практика цялото или голяма част от образованието на хората да
бъде в ръцете на държавата. Според него държавното образование е хитрият начин
за отливане на хората по подобие един на друг и това е угодно на доминираща сила в правителството,
независимо дали това е монарх, свещеничество, аристокрация. Така успешно се
установява деспотизъм върху ума и тялото.
Най тъжното е, че у нас огромният
брой държавни училища изпускат възможността да процъфтяват в информационната
ера, да се разтоварят от тежките програми за наизустяване на ненужна информация,
да станат интересни и привлекателни за учениците. Училищата би трябвало да са в
бизнеса с информация и да внедряват знанията за обработката и разпространението
на информация, като прилагат взаимосвързаните компютърни технологии. Ако за
момент си представим какви трябва да бъдат учителите в тези условия, разбираме
колко назад във времето е днешното
училище.
Изоставайки от времето си, бедните
държавните училища спъват развитието на
икономиката не само в България. Увеличението на неравенството е резултат не от
капитала, а от растящите различия в доходите от труд. Това отразява рязко нарастващото търсене на
квалифицирани и образовани работници за все повече видове работа, но държавните
училища и университети не са в състояние да доставят достатчно на брой
работници, които да се справят с новитете технологии.
Заедно с това, но и дори
по-важното е, че с такова образование грижата за децата ни не е добра. Масово децата са стресирани, скучаещи,
често боледуващи, а не рядко – агресивни и отчаяни.
Реформите никога не са особено
популярни, но са неизбежни, не е ясно само кога ще им дойде времето и коя ще
бъде движещата сила на промените. Може би е нужно друго образование за самите
учители, като те ще бъдат добре платени, но много по- ефективен брой, още -
нови, гъвкави програми, смяна на методите на преподаване и много други неща.
Няма коментари:
Публикуване на коментар