Четете всеки ден нещо, което никой друг не чете. Мислете всеки ден нещо, което никой друг не
мисли. Правете всеки ден нещо, което никой друг не е достатъчо глупав, за да
прави. За ума е
много лошо непрекъснато да бъде част от някакво единодушие.
В 21 век полето за социално полезна
креативност, нововъведения, технологични пробиви и творчество са необозрими в
сферите на бизнеса, потреблението, на
работното място, отдиха и свободното време.
Креативността е свързана със
създаването на нови, оригинални и полезни
неща. Благодадатната почва за нея включва различно мислене (генериращо много
уникални идеи) и комбиниране и реализиране
на тези идеи в най-добрия резултат.
Интересно е, че „аутсайдерите”
( например външните за дадена област експерти) чессто са по-продуктивни от
хората, които са потънали дълбоко в проблемите и дълго време изследват възможностите
за тяхното решаване. Работата в рамките на едни и същи идеи и категории води до интелектуално вглъбяване и често прави
инвенцията на нови решения практически невъзможна. Иновативните решения могат
да дойда от експерти работили в периферията на научните области или социални
сфери. „Аутсайдерите” преформулират и рекомбинират идеите и откриват нови
мисловни направления. Креативността се случва, когато мозъкът е принуден да
открива връзки между нещата, които на повърхността изглеждат без значение едно
за друго. Обичайните модели и преки пътища не работят. Това не означава, че
професионалистите приемат леко креативизма на аутсаидерите и на любителите. В
много сфери на изкуството любителите са много креативни. Децата също са забележително креативни.
Креативността е крехко цвете, среща
се рядко и трудно оцелява.
Всекидневният начин на мислене
предлага очевидни, удобни решения, така наречената от психолозите „функционална
неподвижност”. Така не винаги се оценяват страничните ефекти на дадено решение
и влиянието му върху другите хора, а полето за нововъведения е ограничено.
Друга пречка пред креативността е
автоцензурата, наложена от неизбежния конформизъм, в който живеем. Нашите решения са ограничени в рамките на
това, което е приемливо за авторитетите, които уважаваме или просто в поведението,
което не излиза от общоприетите рамки за поведение в дадена социална среда.
Освен това, човешката природа
противопоставяйки се на несигурността, предизвиква безпокойство и предубеденост
към всяка творческа промяна. Опасенията на хората почти винаги са скрити.
Резултатите от направените изследвания на несигурността по повод на иновациите,
регистрират големи трудности при одобряването на нови идеи и тяхното внедряване
в практиката. Мълчаливите предубеждения спрямо творчеството, често са
мотивирани от чисто практически съображения.
Типичен пример за това е провалът на
креативизма в образователния сектор. Училището изобщо и особено в България много
рядко създава условия за развитие на креативността и творчеството. Базовите
образователни модели, които се използват в света, са разработени преди повече
от 100 години. Те се използват не защото работят перфектно в наши дни, а защото
кардиналните промени биха нарушили комфорта и биха увеличили несигурността на
субекта на системата – учителя.
В България учебните програми и
методите на преподаване все още имат за цел заучаване на огромен фактически
материал, учителите са претоварени и изнервени и не насърчават критичното
мислене, нестандартните идеи и различността при учениците.
Повод за оптимизъм е това, че в човевешката
природа са заложени стремежът към
творчество, любопитството и жаждата за създаване на нови идеи и неща. А нашата
индивидуална креативност е неограничена,
ако сами не си поставяме ограничения.
Много добро, страшно ми харесва!
ОтговорИзтриване