http://favim.com/image/641124/
Освен „Понзи”, „зомби” и „крони капитализъм”, модерната икономика вече е
наречена и „Франкенщайн” икономика. Eric St-Cir пише, че след голямата рецесия от 2008 г. централните банки по света се държат като д-р Франкенщайн. Подобно на
доктор Виктор от романа на Мери Шели /1818 г./,
централните банкери поеха грижата за
съживяване на поумрялата икономика чрез неестественото
/противоречащо на икономическата теория и пазарната логика/ инжектиране
на огромни количества книжни пари,
които не са обезпечени с нищо. При аналогията между биологичните и икономическите съживявания се констатират и сходни ефекти:
световната икономика се върна от мъртвите, но образно казано - без душа, едва кретаща - безработицата остава висока, а надеждите за растеж година
след година са по-скоро мираж. Централните банки ще се правят на Бог вероятно още дълго, но тежките рискове на тази политика вероятно ще
се материализирaт още в следващите години.
Паричната база в САЩ
се е увеличила драстично от
2009 г.до сега от $ 800 млрд.
до $ 2.9 трилиона, или с повече
от 350%. През същия период паричното
предлагане (M2) е увеличено с
55%. Според учебниците,
такова увеличение на ликвидността трябва да доведе до висока инфлация, но през последните четири години, инфлацията е ниска.
Наистина ниската инфлация след 2009 г. до сега се дължи на много
фактори, един от които е нежеланието на банковата система
да отпуска заеми на компании и частни лица, поради което не се постига увеличаване
на скоростта на обръщаемост
на капитала, нарастване на
заетостта и растежа.
Друг важен фактор е особената „роднинска” връзка между търговските банки и
държавата. Arnold Kling пише,
че правителсвата подкрепят растежа на банките и обратно – банките спасяват
правителствата в затруднение и обратно – правителствата спасяват банките от
фалит. Опасните
игри с парите на данъкоплатците, харчени за държавните финансови гаранции за
банките, са почти неизбежни. Освен това, политиците искат да вземат решения за
разпределяне на кредитите между секторите в икономиката. Каквато и да е неговата
номинална цел, банковото регулиране, се използва, за да се даде възможност на
политиците да се ангажират с разпределението на кредитите.
Много европейски банки са на ръба на фалита и имат нужда от държавни гаранции и
капиталови инжекции, за да останат в бизнеса. В същото време, много европейски
правителства са силно задлъжнели и се мъчат да управляват високо дефицитни
бюджети. Те се нуждаят от банките, които ще продължат да им отпускат заеми, за
да финансират своите разходи. А ЕЦБ ще изкупува токсичните книжа на банките.
„Проблемните банки и затруднените правителства се облягат един на друг,
като двама пияници. Банките не искат да видят правителствата фалирали не, и
правителствата не искат да видят банките фалирали.”
Политиците имат непреодолимо желание
да се отпускат все повече кредити. Независимо от теоретичните достойнства на свободното
движение на капитала към най-продуктивните цели, държавни служители
смятат, че те знаят къде са по-
продуктивните сфери за кредитиране. Япония и Китай са особено прословути в централизираното разпределение на кредита.
В Съединените щати, правителството се ангажира с разпределението на кредита
главно чрез гаранции по заеми. Облагодетелстваните сектори са жилищата,
селското стопанство, висшето образование, и по-скоро "зелената" енергия.
Ясно е, че политиките на правителствата във финансовия сектор съдържат
съществен кризисен потенциал. Кармен Райнхарт и Кенет Рогоф, в книгата си „Този
път е различно”, посочват, че банковите кризи и кризите на държавния дълг често
следват едната другата. Арнолд Клинг
нарича този модел на финансови кризи "модел на двамата пияници " .
Няма коментари:
Публикуване на коментар