В нощта на победата на президентските избори във
Франция, новоизбраният президент Ф. Оланд беше неуместно патетичен и оптимистичен,
напълно извън контеккста на кризисната икономика на Франция. В типичен хвалебствен
политически стил, той обеща да направи Франция по- справедливо място и да
подпомогне младите хора.
Дивидентите за
него в предизборната борба нараснаха от антиаскетичната финансова реторика и
обещанията, че ще освободи европейските страни от игото на строгите икономии.
Тези думи на практика не означават нищо, защото такива икономии в Европа просто
са невъзможни, а във Франция – най-малко.
Снимка: И. Борисова
http://www.cato-at-liberty.org/looking-at-austerity-in-france/
Безспорно лявата политическа ориентация има значение, въпреки че и Саркози
не показа особена ефикасност в реформите и повишаване на бюджетната
ефективност.
Преразпределението през бюджета във Франция традиционно е около 55% от БВП
и е най-високото в Европа. Данъците са високи, а Ф. Оланд обеща максималната данъчна ставка за доходите над 1 млн. евро да стане 75%. Съвсем резонно е поведението
на няколко високотехнологични компании и богати фамилии, които се местят в
Люксембург.
Правенето на бизнес във Франция и без ново вдигане на данъците е достатъчно
трудно. Социалните плащания от корпоративния сектор са огромни, синдикатите са
силни и неотстъпчиви, а от 2000 г. французите работят само 35 часа седмично.
Франция не е постигала балансиран бюджет след 1973 г., тоест почти 40
години, на практика французите са забравили какво означава „балансиран бюджет”.
Бюджетният дефицит през 2011 г. е 5.8% от БВП.
Публичният дълг нараства от 20.7% от БВП през 1980 г. до 87% от БВП през
настоящата година
.
Извънредно щедрата социална държава във Франция изисква запазване и
увеличаване на публичните разходи, но икономическият растеж е слаб и недостатъчен за
постигане на по-съществено нарастване на бюджетните приходи, което сочи, че
балансираният бюджет не е желан и демагогията е излишна.
За сравнение, редукцията на публичните разходи в балтийските страни е
реална и е съпроводена с доста по-висок растеж, отколкото постигнатия от Франция.
http://www.cato-at-liberty.org/paul-krugman-and-the-european-austerity-myth/
1.41
|
1.55
|
1.67
|
2.10
|
1.40
|
1.70
|
1.60
|
1.20
|
||
3.90
|
4.50
|
8.50
|
8.40
|
8.50
|
6.80
|
5.40
|
3.10
|
-2.60
|
|
6.80
|
5.70
|
6.60
|
5.60
|
3.50
|
3.60
|
2.80
|
-2.60
|
-6.10
|
|
4.30
|
6.70
|
6.50
|
5.90
|
4.80
|
0.80
|
0.90
|
-0.90
|
Данните са красноречиви и опровергават господстващата кейнсианска теза, че големите бюджетни разходи осигуряват висок икономически растеж.
Няма коментари:
Публикуване на коментар