неделя, 18 март 2012 г.

Лекарската доминация и недоволството на лекари и пациенти

http://www.dailypolitical.com/wp-content/uploads/2011/01/health-care-reform-law.gif

Здравната икономика е сложна и противоречива материя, а практическата невъзможност за въвеждане на действителен конкурентен модел в здравния сектор го обрича на ниска ефективност на разходите и спорна ефикасност на здравните услуги в дългосрочен план.
Лекарите доминират във взаимоотношенията с пациентите. Според статия в Ню Йорк Таймс пациентите се страхуват да публикуват негативни мнения за лекарите в мрежата, те не се чувстват достатъчно компетентни да оценяват лекарското поведение и диагнозите, които им се поставят. Често хората идеализират своите лекари. Няма авторитетни анкети за становището на пациентите за лекарските грижи. В България пациентите вероятно са поне толкова, колкото в другите страни, ако не и доста по-недоволни от качеството на здравните услуги.
Състоянието на здравноосигурителния модел у нас е толкова катастрофално, че и самите лекари са много недоволни от системата. Проучване по международен проект за удовлетвореността на лекарите от работата им показва, че около 90% от лекарите в България не са доволни от реформите в здравеопазването. Почти 80% от българските лекари биха искали да работят в чужбина, сочи проучването. Най-недоволни са работещите в държавните болници - около 95% от запитаните.
Иронията е, че лекарите са недоволи от системата, която те ефективно управляват, като определят държавната политика и поведението на здравната каса, чиято цел е да бъдат осигурени техните доходи и тези на болничния мениджмънт. Министрите на здравеопазването са лекари, Зравната каса се ръководи от лекари. бордовете на държавните болници се доминират от лекари и така се формира “напълно професионален модел” на здравеопазване според Еванс /1983г./.[1] При този модел нито държавата, нито потребителите са в състояние да упражняват своите права. Пациентите са лишени от лостове за  запазване на своите интереси и не разполагат с независими източници на информация за резултатността на медицинските опции или за цените на алтернативните здравни услуги.[2]
Не е ясно дали тази ситуация може  съществено да се промени, тъй като тя е следствие от естествените монополни позиции на доставчиците на медицински услуги и неинформираността и подчинена позиция на потребителите на медицински услуги. В повечето случаи неволно пациентите допускат да бъдат манипулирани техните интереси  поради потребителската несигурност относно индивидуалния здравен риск, а лекарите проявяват рафинирана арогантност, като рядко обясняват търпеливо конкретните здравни проблеми на пациентите..
При господството на идеологията на парите, силата на хипократовата клетва избледнява а комерсиализацията на здравето като благо  става ежедневна проза.
В много от случаите лекарите не действат като агенти на пациентите, защото имат финансов интерес да им предоставят повече и по-скъпи услуги. В резултат на асиметричността на информация, пациентът не е в състояние ефективно да прецени доколко е подходяща и качествена здравната услуга, която му се предлага. Пазарът на здравни услуги се изкривява в посока увеличаване на обема и стойността на услугите, респективно – на разходите, без да се постига допълнителен здравен резултат.[3]
Познавайки добре здравната икономика, човек не може да не изпитва скептицизъм по отношение на принципа на солидарността и нарастващата меркантилизация на лекарския труд и маркетизация на здравните системи. Здравеопазването не само, че не е безплатно и не може да бъде безплатно, напротив – стойността и цената на здравните услуги е висока и постоянно ще се повишава.

Крайно време е в България да се случи истински дебат за промяна на заравноосигурителния модел в посока на въвеждане на личните здравни сметки по примера на Сингапур. Не е реалистично, обаче,  да повярваме, че недоволните, твърде влиятелни лекари ще одобрят това. 


[1] Evans R, Incomplete vertical integration in the health care industry: Pseudos markets and pseudos policies, 1983 

[3] Пак там

3 коментара:

  1. Ами какво да кажа 20 години здравни осигуровки и онази седмица исках да отида при един познат лекар, който много харесвам като лекар, той да ми направи едната процедура, а следващия другата. Просто бях възмутена от колегите му, става въпрос за д-р Аасен Маринов и още един, няма да го споменавам, защото е още млад (има шанс да се оправи), забавиха ме, защото знаеха, че пътувам и ми отказаха нещо спешно, което няма да им коства повече от половин час, но за половин час прегледи платих на тези 70 лева общо, без да имам нужда от тях. Загубиха ми цяла седмица. Нямам думи просто. А малкият на Асен Маринов много лъже и дори няма никакви скрупули за това. Възмутен съм просто! И се моля дано никога де не опра до тях! Никога! А други весели случки имах с бг. лекари. Малко са добрите, а добрите лекари обикновено са изтикани от такива, които са болшинство.

    ОтговорИзтриване
  2. Всички имаме печален опит в нашата здравна система, дано сме здрави, за да ползваме по-малко здравни грижи, поздрави

    ОтговорИзтриване
  3. Please let me know if you're looking for a article author for your site. You have some really good posts and I feel I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I'd love to write some articles for your blog in exchange for a
    link back to mine. Please shoot me an e-mail if interested.

    Thanks!By in this way, you can continue to keep in thoughts elements these as funds and quality in the identical time.
    Now it is possible to have your own private http://redshanty.
    com/?L=blogs.blog&article=3391. By Click on site

    my web page jersey shop

    ОтговорИзтриване