Огромният поток
на коментари за увеличаващото се неравенство на доходите в САЩ води до някои размисли.
На първо място - равенството в доходите на хората, е интуитивно привлекателно, но цената за
постигането му е коварно висока. За да бъдат изравнени резултатите на толкова
различните индивиди, изравняващата държава трябва да концентрира собствеността
върху всички ресурси и съответно- пълната власт да се разпорежда с тях.
На второ място –
частната собственост, която дефинира капитализма, е основата и за неравенството
в резултата за отделните индивиди. Егалитаризмът е нерелевантен на капитализма,
а социалното неравество е неизбежно и се оправдава от традиционния
консерватизъм.
Трето - знаейки
това, плачът на капиталистите за големите различия в доходите е проява на
обикновена демагогия. Политиците трябва да покажат загриженост, трябва някак да
се смекчи впечатлението, че в Обединеното кралство 10-те процента най-богати
британци са 100 пъти по- богати от 10-те процента най- бедни.
По друг начин
стои въпросът с равенството на възможностите. При равенството на възможностите
успехът на децата и възрастните зависи главно от техните природни способности и
енергия, и много по-малко от образованието, доходите, положението и контактите
на родителите им, т.е. резултатите зависят от собствените заслуги – меритокрация.
Веднага трабва да се каже, че и този тип равенство не трябва да се
абсолютизира, защото традициите, семейното възпитание и семейните ценности, а и късметът имат
голямо значение за индивидуалния успех.
Като теоретично
понятие равните възможности винаги са реализуем стремеж, докато на практика те съществуват
в по-голяма или по-малка степен в определени периоди от време и по-скоро се
проявяват като инцидентни случаи на голям успех на особено надарени индивиди,
без задължително наличие на образование, връзки и пари.
В последните
десетилетия равните възможности прогресивно намаляват в голяма част от
развитите страни. В България те се подценяват системно при социализма и в
периода на прехода към пазарна икономика.
Коментаторите в
САЩ отчитат в последните 50 години намаляване на равенството на възможностите.
Спада мобилността между поколенията. Децата на успешни родители е много
по-вероятно да бъдат успешни, независимо от природните им способности.
Образованите родители почти винаги са по-ефикасни в подкрепата за образованието
и просперитета на децата си, отколкото родителите с по-ниско образование.
Разбира се, това са нормални неща, защото образованието днес вече е наи-важната
детерминанта на успеха, в сравнение с със средата на 20 век. Все пак, талантът
и креативността на родителите не винаги директно се наследяват от децата, но
парите, връзките и името на семействието компенсират по-слабите способности.
В резултат на
това, децата на висшите социални слоеве учат в най-реномираните колежи и
университети, независимо от индивидуалните си способности. Дипломите от най-популярните
университети са абонамент за най-добрите работни места. А добрите работни места ( които са относително фиксиран брой)
са цел на хората от различни класи, с различни способности и образование.
Класирането за тях се води от кандидатите с най-силни връзки и най- реномирана
диплома. Шуробаджанащината не е само широко разпространена българска практика.
А схващането, че богатите са най-способните хора в обществото, а бедните са
неспособни и нетрудолюбиви е елементарно и некоректно.
В България
децата на комунистическата номенклатура имаха възможност да учат в най-добрите
родни и чужди учебни заведения, а влиянието и контактите им се осребряват
успешно през целия период на прехода.
Въпреки
фаворизацията по кастова принадлежност, вероятността, че децата ще постигнат
по-висок социално-икономически статус в сравнение със своите родители е
намаляла съществено в последните десетилетия.
Днешните
политици нямат идеи как да променят негативната тенденция в сферата на
равенството на възможностите. Не е странно, че в условията на незряла, но
загниваща демокрация няма лесни решения.
В общият
контекст се счита, че намаляването ма меритокрацията се отразява в
по-неефективното използване на човешкия капитал и съответно – намаляване потенциала за иккономически растеж.
Няма коментари:
Публикуване на коментар