Видимо икономическият растеж в САЩ и ЕС не може да бъде постигнат без големи правителствени дългове и без публичните разходи да надхвърлят държавните приходи. Частният сектор в развития свят е неспособен да осигури скромния растеж без впечатляващата намеса на правителствата. Едва ли този факт може да се обясни с добре известните „пазарни провали”.
Свидетели сме как виден банкер се радва на благоденствието, което ще осигури поредното количествено улеснение на ФЕД, предстоящо през април тази година, а новото изливане на евтини пари ще обезцени за пореден път усилията на реалния бизнес в борбата му с банките, регулациите, администрацията, корупцията и пр.бариери.
Икономическият растеж дефиниран като дългосрочно нарастване на подуктивния потенциал на икономиката беше мощен двигател на значителен просперитет в западния свят през 19 век и донякъде през първата половина на 20 век. Постигнатата динамика на икономиката се дължи основно на промените, при които по-слабо продуктивните произвоства се заменят с нови, а заетостта се трансформира към новите индустрии и услуги.
Растежът на БВП в ЕС постепенно се забавя, а след 2000 г. е силно разочароващ на фона на динамиката в Азия и Латинска Америка, което говори за структурни проблеми. Дори в по-добрите години 2003-2007, когато голяма част по-високите бюджетни приходи са насочени към допълнителни разходи, ръстът на разходите надхвърля растежа на БВП. Наблюдава се процес на задълбочаваща се неефективност, тъй като въпреки по-високите разходи икономиката в редица европейски страни расте слабо преди кризата.
САЩ от своя страна са жертва на евтин кредит, изливани в икономиката евтини пари и посредтвен растеж.
Развитият капитализъм (употребявам този термин за удобство, по същество той е слабо приложим към модерния икономически модел) развива склеротични симптоми, които се отразяват в подтискане и забавяне на реалния растеж.
- Голяма част от парите се насочват към скъпи активи, облигации и други ценни книжа, злато – малко или повече спекулативни инвестиции, които носят големи печалби, но са високорискови и предизвикват балони и спадове.
- Регулациите на стопанската дейност нарастват лавинообразно, стават все по-сложни и скъпи, а разходите в пари и време за тяхното спазване са все по-високи. Продуктивността на бизнеса намалява.
- Бюрокрацията е силно екстензивна, особено в ЕС и води до разхищение на парите на данъкоплатците, утежнява средата за бизнес и живот.
- Училищното образование трайно изостава в доставката на знания и умения, адекватни на изискванията на икономиката в развитите страни, което се изразява в дефицити на квалифицирани работна ръка на пазара на туда.
- Иновационната активност спада, а проблемите при внедряването на иновативните продукти нарастват.
- Икономиката страда от недостатъчно иновативни инвестиции и продуктивен капацитет, поради което „пълната” заетост е съвсем непостижима, дори и при значителните правителствени интервенции.
Коефициент на структурна безработица - NAIRU, с прогнози за 2011, 2012 и 2013 | |||||||||
Средно 1987-96 | Средно 1997-06 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | |
САЩ | 5,9 | 5,5 | 5,7 | 5,8 | 6,0 | 6,1 | 6,1 | 6,1 | 6,1 |
Еврозона | 8,9 | 8,7 | 8,5 | 8,5 | 8,8 | 9,0 | 9,1 | 9,1 | 9,0 |
OECD Economic Outlook, Volume 2011 Issue 2 - No. 90 - © OECD
- Пресищането на населението с конвенционални портребителски стоки стимулира заетостта в съответните сектори, но измества и забавя формирането на следващо ниво потребности, което би подкрепило ново качество на живота.
- Корпоративното управление е неефективно поради отделянето на собствеността от управлението на фирмите. Контролът от страна на собствениците намалява, а когато техните интереси се различават от тези на висшия миниджмънт, резултатите на фирмите отслабват. Размиването на стимулите за постигане на ефективност, които носи частната собственост е непродуктивно.
Конкуренцията на по- ефективните азиатски държави подхранва гбализацията и насочва големи потоци инвестиции извън развитите страни.
Изходящи потоци на преки чуждестранни инвестиции | |||||||||
милн. долара | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | ||
Франция | 56 767 | 114 909 | 110 734 | 164 341 | 154 747 | 102 955 | 84 117 | ||
Германия | 20 559 | 75 848 | 118 767 | 170 650 | 76 992 | 78 205 | 106 961 | ||
Япония | 30 963 | 45 831 | 50 243 | 73 545 | 127 981 | 74 698 | 56 276 | ||
Италия | 19 272 | 41 795 | 42 089 | 90 795 | 66 870 | 21 277 | 21 011 | ||
Великобритания | 94 375 | 79 995 | 82 808 | 325 473 | 160 425 | 44 424 | 11 016 | ||
САЩ | 316 222 | 36 236 | 244 922 | 414 039 | 329 080 | 303 605 | 351 350 | ||
милн. долара | Входящи потоци на преки чуждестранни инвестиции | ||||||||
Франция | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | ||
Германия | 32 579 | 84 898 | 71 888 | 96 240 | 64 060 | 34 029 | 33 907 | ||
Япония | -10 195 | 47 411 | 55 657 | 80 223 | 4 063 | 37 629 | 46 136 | ||
Италия | 7 818 | 2 778 | -6 503 | 22 548 | 24 417 | 11 938 | -1 670 | ||
Великобритания | 16 824 | 19 960 | 39 259 | 40 209 | -10 814 | 20 078 | 9 498 | ||
САЩ | 57 178 | 177 868 | 156 218 | 200 808 | 91 132 | 71 208 | 44 696 | ||
145 966 | 112 638 | 243 151 | 221 166 | 310 091 | 158 581 | 236 227 | |||
OECD Factbook 2011: Economic, Environmental and Social Statistics - ISBN 978-92-64-11150-9 - © OECD 2011
Вярно е, че останалият свят също има много икономически проблеми. Пред всички стои въпросът за лидерите на идеите за промяна на икономическите политики. Липсата на този етап, на влиятелни иновативни идеи за управлението на икономиката, е особено обезкуражаваща.
Няма коментари:
Публикуване на коментар